#Trendy
4 minuty čtení | 29. 5. 2024 | Pavlína Louženská

#Trending: Gen Alpha – převálcují kupní sílu mileniálů jejich děti?

Mileniálové se naučili nakupovat kosmetiku nebo iPhony na doporučení influencerů, a tak když došlo na pleny a Barbie, začali se koukat stejným směrem. A jejich děti, přezdívané iPad generation, s nimi. Typické dítě Gen Alpha utratí ročně víc než 53 tisíc korun. Co to znamená pro nás marketéry a proč je generace posedlá značkami businessově tolik důležitá?

Generace Alpha je první generací narozenou výhradně ve 21. století. Nikdy nebyla bez smartphonů nebo sociálních sítí. Říká se, že průměrný člen generace alpha má před svými prvními narozeninami na sociálních sítí více než sto svých fotografií. Podle marketingové agentury Razorfish se očekává, že do konce roku 2024 dosáhne počet příslušníků generace Alpha celosvětově 2,2 miliardy. 

Proč se zaměřit na nejmladší spotřebitele?

Firmy by se měly připravit. Odhaduje se, že každý týden se narodí 2,5 milionu příslušníků generace Alpha, a očekává se, že jejich ekonomická stopa dosáhne do roku 2029 5,46 bilionu dolarů, což je téměř tolik, kolik činí kupní síla mileniálů a generace Z dohromady. Zaměřením se na nejmladší spotřebitele si mohou dospělé značky zajistit loajalitu další generace pouhým rozšířením nabídky, kterou již mají. 

Když děti ovlivňují nákupy svých rodičů

Jen trh s hračkami měl už v roce 2022 hodnotu 305 miliard dolarů a do roku 2030 vyroste na 391 miliard, a děti o nákupech rozhodují, píše AdAge. A nejsou to jen hračky, kde mají při nákupech hlavní slovo. Podle Hotwire ovlivnily děti 2/3 nákupů gadgetů svých rodičů – iPadů nebo televizí. Ty iPady nejsou náhoda. Nejvíce chtějí právě elektroniku a screen time. A tak dneska děti ve věku 8-12 let tráví u obrazovek 4 hodiny 44 minut.

snimek obrazovky 2024 05 29 v170705

Generace posedlá značkami a influencery

Při takovém screen time není překvapením, že je Gen Alpha podle AdAge posedlejší značkami než jakákoliv generacemi před nimi, a tím pádem náchylnější k reklamním sdělením. 55 % Gen Alpha si chce koupit produkty, pokud vidí, že je používají jejich oblíbení influenceři

Kafe

AdAge dokonce nedávno zveřejnil žebříček Deset pod deset, kde listuje nejvlivnější dětské influencery a mrká na marketéry, že zrovna tam je příležitost.

V roce 2021 činily výdaje na digitální reklamu cílenou na děti celosvětově 2,9 miliardy amerických dolarů. V letech 2021 až 2031 se očekává, že se roční míra růstu zvýší o zhruba 22 % a dosáhne 21,1 miliardy dolarů.

Kolik Alpha děti měsíčně utrácí?

Typické dítě z generace Alpha utratí každý týden 45 dolarů (zhruba tisíc korun) ze svých vlastních peněz, což je přibližně 2340 dolarů ročně (víc jak 53 tisíc korun). 

Co o nich ještě vědět? 

  • 📲Vyrůstají s technologiemi. Čísla mluví za vše: 43 % příslušníků generace alpha v USA mělo tablet před dosažením věku 6 let a 58 % z nich dostalo svůj první iPhone ve věku 10 let. Průměrné osmileté dítě je dnes technologicky vyspělejší než dospělí.  
  • 💰Mají peníze. Na rozdíl od generace Z má generace alpha díky vlivu rodičů dodatečnou kupní sílu ve výši 300 miliard dolarů a očekává se, že její kupní síla ve srovnání s ostatními generacemi rychle poroste.
  • 🌲Nemusí být neustále online. Podle průzkumu agentury razorfish 74% z nich raději chodí ven, či cvičí nebo kvůli svému duševnímu zdraví se odpojí z online světa a nepoužívají technologie. 

Kde se inspirovat? 

  • Společnost Mattel, která uvedla na trh řadu barbín vyrobených z recyklovaných plastů v naději, že si získá ekologicky uvědomělou generaci. 

20210610 blto 1920x1080 1

Zdroj

  • Nike navázal spolupráci s populární herní platformou Fortnite. 
  • Walmart postavil své obchody ve hře Roblox. Tam najdeš i Givenchy Beauty House nebo Gucci Town. Městečko Gucci navštívilo od jeho spuštění v říjnu 2021 více než 45 milionů návštěvníků, dům krásy Givenchy navštívilo od dubna 2022 více než 9 milionů návštěvníků.

snimek obrazovky 2024 05 29 v153629

Zdroj

Jak mluvit ke generaci alpha? 

  • Skrz rodiče. 82 % rodičů změnilo své osobní spotřebitelské návyky na základě zpětné vazby od svého dítěte a 68 % rodičů tvrdí, že díky svému dítěti častěji nakupují online.
  • Přes videa. Na 91 % příslušníků generace alpha preferuje obsah namísto tradičních textových formátů. TikTok vládne světu, ale 51% členů generace alpha se o značkách poprvé dozví z videí na YouTube. Milují vzdělávací a herní videa nebo recenze produktů. 
  • Tradiční média stále fungují, jak ukazuje eMarketer. 

snimek obrazovky 2024 05 29 v171225

Poznámka na závěr: Reportů o Gen Alpha je teď kopa. Problém je stejný jako u ostatních – že nám chybí česká data, tak je čti i touhle optikou. My teď s TrendBrews připravujeme společně s Díky, že můžem a Jsem v obraze jeden detailní report na českou Gen Z. 

Kde se o tématu dozvíš víc? 

  • Pavlína píše o mladé generaci pravidelný newsletter.
  • Na konferenci #HzM bude řeč i o Taylor Swift economy, a tak rozhodně padne několik zajímavých dat a inspirací, jak je oslovit. 
  • Jan Marcinek pro #HzM pravidelně školí Brand Storytelling – jak postavit značku i díky insightům, které tu dnes zmiňujeme. 
Pavlina_Louzenska-3
Pavlína Louženská

Pavlína spoluzaložila vzdělávací platformy #HolkyzMarketingu a #HolkyzByznysu. Je mentorkou Google for Startups  pro Evropu a Afriku a v mnoha dalších akcelerátorech. Její trendforecasting agentura TrendBrews konzultuje budoucnost nejen firmám z Fortune500. Je v Advisory Boardu různých technologických firem. Její newsletter o trendech a technologiích odebírá více než 7000 lidí.