#Jak na to
4 minuty čtení | 1. 3. 2024 | Aneta Holá

Zase ty cookies… Co je Consent Mode v2 a koho se týká?

Cookies – slovo, které v gastronomii vyvolává příjemné pocity, v digitálním světě naopak znamená změny a nutnost úprav na webu. Co tě jako marketéra / analytika čeká a nemine, aby ti i nadále vše fungovalo, jak má? Jednoduchý a srozumitelný návod ti přichystala Anet Holá.
image 8

Google Consent Mode v2 vchází v platnost 6. 3. 2024 pro majitele webů i marketéry znamená další změny. Týká se zemí v rámci EU a EHP (navíc tedy přibylo Norsko, Island a Lichtenštejnsko) a aktuálně pouze nástroje Google Ads. 

Co je to Consent Mode?

Consent Mode je tady s námi už nějakou dobu. Umožňuje majitelům webů efektivně řídit, jak jsou cookies používány a jaká data jsou sbírány od uživatelů. Díky němu můžeme my – analytici a marketéři – pokračovat ve sledování a analýze návštěvnosti webových stránek i v případě, že uživatel neposkytne souhlas s používáním cookies pro sledování. 

Jak to probíhá v praxi?

Uživateli se na webu zobrazí cookie lišta – dá nám souhlas / nesouhlas / částečný (ne)souhlas s cookies. My tuto informaci předáme dalším nástrojům jako Google Analytics 4, Google Ads nebo Facebook. A tyto nástroje se podle této informace nějak zachovají. Jaké 3 situace mohou nastat a co znamenají?

  1. 🍪 Uživatel dá souhlas s cookies → spouštím všechny skripty
  2. 🍪 Uživatel nedá souhlas s cookies a nevyužívám Consent Mode → nespustím skripty vůbec 
  3. 🍪 Uživatel nedá souhlas s cookies a využívám Consent Mode → spustím skripty a předávám nástroji informaci jestli mám/nemám souhlas.

Nástroj se podle toho zachová (v případě nesouhlasů pošle pouze anonymizovaná data bez využití cookies).

Kafe

Toto nastavení není žádná novinka. Nově se situaci 3 říká Advanced Consent Mode. Doporučuji tedy využívat Advanced Consent Mode, protože tak doměříš nejvíce dat.

Jaké změny přináší Consent Mode v2?

Doposud jsme v Consent Mode řešili primárně Analytics storage a Ad storage – tedy jestli nám uživatel dává souhlas se statickými a marketingovými cookies. Nově se ale Consent Mode v2 rozšiřuje i o tzv. Ad_user_data a Ad_personalization. O co jde?

  1. Ad_user_data = máme souhlas s využitím osobních údajů a můžeme je poslat do dalších reklamních a analytických nástrojů (e-mail, telefon a další)
  2. Ad_personalization = máme souhlas s personalizací reklamy a remarketingem (zařazením do publik). Můžeme propojit údaje z různých nástrojů – v tomto případě Google Ads a Google Analytics 4.

Co se jinak stane? Rozluč se s remarketingem

Nově Google potřebuje tyto informace, aby nástroje fungovaly správně. Pokud ti bude chybět např. Ad_personalization (a budeš mít souhlas s Ad_storage), od 6. 3. 2024 ti přestane fungovat remarketing, protože se nebudou naplňovat publika. Tyto změny se tedy týkají nástroje Google Ads.

Kafe

Používáš vlastní cookie lištu? Pak je na tobě, aby sis tyto hodnoty přidal/a do datové vrstvyaktualizoval/a znění cookie lišty. Jestliže používáš Cookie Management Platformu (CMP), jako je například Cookiebot, tak můžeš být v klidu – tyto platformy cookie lištu a datovou vrstvu aktualizují za tebe. 

A teď přichází na řadu to podstatné.

Co tedy musím udělat na svém webu?

1. Na webu máš cookie lištu

To už věřím, že máme úplně všichni. Cookie lišta navíc splňuje legislativní požadavky, například, že uživatel má možnost odmítnout všechny cookies ( = přijmout pouze nezbytné) na první stránce a nemusí se dál nikam proklikávat.

snimek obrazovky 2024 03 01 v104817

Ukázka cookie lišty na webu holkyzmarketingu.cz

2. Cookie lišta obsahuje novinky vázající se ke Consent Mode v2

Pokud máš cookie lištu, pak nezapomeň:

  • Aktualizovat její znění (čili pozměnit text).
  • Přidat nové možnosti pro vyjádření (ne)souhlasu s využitím osobních údajů a personalizace. 
  • V datové vrstvě přidat nové parametry Ad_user_data a Ad_personalization.

Pokud máš CMP – např. Cookiebot, zkontroluj si, že CMP aktualizoval vše za tebe a jinak nepotřebuješ dělat žádné další úpravy.

snimek obrazovky 2024 03 01 v104827

Ukázka odmítnutí cookies v CMP Cookiebot (nové parametry přidány)

3. Máš na webu stránku o cookies, kde popisuješ jejich využití

To je něco, co už máme na webu delší dobu. Je ale potřeba dokument / stránku o nové změny aktualizovat – např. že využíváme mobil / telefon, že propojujeme data z různých nástrojů apod.

4. Využíváš Advanced Consent Mode

V případě nesouhlasu s cookies nebo s částečným nesouhlasem, skripty i nadále spouštíš a posíláš data do analytických a reklamních nástrojů v tzn. Advanced Consent Mode. 

Závěrem

Pokud chceš, aby ti v Google Ads fungovalo vše, jako doposud, vyhraď si čas na implementaci Consent Mode v2 a reflektuj všechny změny, které přináší. 

Mysli na to, že pokud neprovedeš potřebné úpravy, tak počínaje 6. 3. 2024 ti v Google Ads nebude fungovat remarketing, import cílů z GA4 a další funkcionality mohou být také omezené.

aneta_hejnova
Aneta Holá

Aneta Holá je aktuálně na volné noze a  webové analytice se věnuje přes 6 let. Má zkušenosti jak z velkých projektů (Škoda plus, Sazkamobil, Creative Dock aj.), tak i z oblasti startupů, agentur a menších firem (Mindflow, Copy General aj.). Převážně se věnuje implementaci GA4 a Google Tag Manageru. Pomáhá firmám s analýzou dat i stavbou reportingu. Pro radost školí v naší Výkonnostní Akademii, ve firmách nebo v rámci veřejných školení.

Reklama