Google Consent Mode v2 vchází v platnost 6. 3. 2024 a pro majitele webů i marketéry znamená další změny. Týká se zemí v rámci EU a EHP (navíc tedy přibylo Norsko, Island a Lichtenštejnsko) a aktuálně pouze nástroje Google Ads.
Consent Mode je tady s námi už nějakou dobu. Umožňuje majitelům webů efektivně řídit, jak jsou cookies používány a jaká data jsou sbírány od uživatelů. Díky němu můžeme my – analytici a marketéři – pokračovat ve sledování a analýze návštěvnosti webových stránek i v případě, že uživatel neposkytne souhlas s používáním cookies pro sledování.
Uživateli se na webu zobrazí cookie lišta – dá nám souhlas / nesouhlas / částečný (ne)souhlas s cookies. My tuto informaci předáme dalším nástrojům jako Google Analytics 4, Google Ads nebo Facebook. A tyto nástroje se podle této informace nějak zachovají. Jaké 3 situace mohou nastat a co znamenají?
Nástroj se podle toho zachová (v případě nesouhlasů pošle pouze anonymizovaná data bez využití cookies).
Toto nastavení není žádná novinka. Nově se situaci 3 říká Advanced Consent Mode. Doporučuji tedy využívat Advanced Consent Mode, protože tak doměříš nejvíce dat.
Doposud jsme v Consent Mode řešili primárně Analytics storage a Ad storage – tedy jestli nám uživatel dává souhlas se statickými a marketingovými cookies. Nově se ale Consent Mode v2 rozšiřuje i o tzv. Ad_user_data a Ad_personalization. O co jde?
Nově Google potřebuje tyto informace, aby nástroje fungovaly správně. Pokud ti bude chybět např. Ad_personalization (a budeš mít souhlas s Ad_storage), od 6. 3. 2024 ti přestane fungovat remarketing, protože se nebudou naplňovat publika. Tyto změny se tedy týkají nástroje Google Ads.
Používáš vlastní cookie lištu? Pak je na tobě, aby sis tyto hodnoty přidal/a do datové vrstvy a aktualizoval/a znění cookie lišty. Jestliže používáš Cookie Management Platformu (CMP), jako je například Cookiebot, tak můžeš být v klidu – tyto platformy cookie lištu a datovou vrstvu aktualizují za tebe.
A teď přichází na řadu to podstatné.
To už věřím, že máme úplně všichni. Cookie lišta navíc splňuje legislativní požadavky, například, že uživatel má možnost odmítnout všechny cookies ( = přijmout pouze nezbytné) na první stránce a nemusí se dál nikam proklikávat.
Ukázka cookie lišty na webu holkyzmarketingu.cz
Pokud máš cookie lištu, pak nezapomeň:
Pokud máš CMP – např. Cookiebot, zkontroluj si, že CMP aktualizoval vše za tebe a jinak nepotřebuješ dělat žádné další úpravy.
Ukázka odmítnutí cookies v CMP Cookiebot (nové parametry přidány)
To je něco, co už máme na webu delší dobu. Je ale potřeba dokument / stránku o nové změny aktualizovat – např. že využíváme mobil / telefon, že propojujeme data z různých nástrojů apod.
V případě nesouhlasu s cookies nebo s částečným nesouhlasem, skripty i nadále spouštíš a posíláš data do analytických a reklamních nástrojů v tzn. Advanced Consent Mode.
Pokud chceš, aby ti v Google Ads fungovalo vše, jako doposud, vyhraď si čas na implementaci Consent Mode v2 a reflektuj všechny změny, které přináší.
Mysli na to, že pokud neprovedeš potřebné úpravy, tak počínaje 6. 3. 2024 ti v Google Ads nebude fungovat remarketing, import cílů z GA4 a další funkcionality mohou být také omezené.