#Jak na to
5 minut čtení | 7. 5. 2024 | Lenka Stawarczyk

Umělá inteligence v marketingu: Zmar, nebo pomoc?

Jestli sis ještě před rokem říkal/a, že AI je jen nějaký trend, který zase brzy přejde – něco jako Clubhouse nebo skinny jeans, tak to pravděpodobně už teď přehodnocuješ. Už je totiž všude! Je jedno, jestli na instáči v reelsech, ve facebookových skupinách pro marketéry nebo třeba na konferenci. AI je tu s námi a faktem je, že už se jí nezbavíme. Jak ji využít ve svůj prospěch?

V březnu 2024 Sam Altman, CEO OpenAI hodil do éteru číslo, ze kterého by mělo každého marketéra alespoň trochu zamrazit:

95 % aktivit, které delegujeme na marketingové agentury, může brzy nahradit tzv. obecná umělá inteligence. 

Překvapivé? Možná. Děsivé? Pro někoho určitě. 

Já mám právo sedět! (Na své marketingové židli)

Ježišimarjá a co já teď mám jako dělat?

Předně je třeba říct, že nikdo nám po absolvování vysoké školy nevystavil s diplomem i certifikát na to dělat marketing do konce života. Náš job není naše základní právo. 

Většina marketérů, které znám, včetně mě, dělá dnes práci, která před deseti lety prostě neexistovala. Svezli jsme se na nových technologiích, digitálu, sociálních sítích, …, tak teď nemůžeme křičet, že jiná technologie pravidla hry mění. Musíme se přizpůsobit. Ostatně jako vždy. 

Jak se k tomu teď postavit a nepropadnout tomu, že už nic nedává smysl?

Seth Godin, jeden z nejznámějších světových marketérů, nedávno prohlásil, že „pokud dnes jako marketéři nepoužíváte umělou inteligenci alespoň 30 minut denně, zaspali jste dobu. Dej si proto klidně práci s AI napevno každý den do kalendáře. Ať tam na to ten dedikovaný čas máš. A zkoušej, experimentuj. 

Kafe

Moc doporučuju si jednou za čas (třeba každý kvartál, doba je rychlá) udělat dobrý čaj a sednout nad svoje pracovní „portfolio“ a kriticky zhodnotit, co každý týden, měsíc děláš a možná už bys nemusel/a. Identifikuj, kde má smysl zapojit AI, kde ji už raději vše přenechat, ale kde naopak svoje místo zatím stále máš. 

To, že zapojíš do své práce AI, totiž hned neznamená, že nebudeš mít co dělat. Ale že máš čas se vrátit ke kořenům, podstaty toho, co by měl markeťák řešit. A to ideálně není ťukání popisků produktů na webu nebo meta descriptions. Je to především detailní poznání zákazníka – od toho, co ho trápí, jak mu můžeme pomoci a kam se pozicujeme v nabízených alternativách. To by měla být naše hlavní starost. 

Tak co? Už můžem ty markeťáky vyhodit? 

Často si mi marketéři stěžují na to, že očekávání šéfa nebo klientů, když zmíní zapojení AI, je takové, že se tím ušetří 90 % času. A tím pádem si můžou dramaticky snížit úvazek, hodinovku, vyhodit skoro celý tým… doplň si. Tohle je ale zatím spíš zbožné přání a mýlka.  

Vezmi si tuhle křivku, která ukazuje klasické rozložení času v průběhu kreativní tvorby. Typicky nejvíc času věnujeme samotné tvorbě – produkci, psaní textů, designování banneru atd. atd. 

12

Na rešerši a poznání toho, co chceme dělat, proč a pro koho, máme na začátku tvorby poměrně málo času. Protože přece ten článek už měl dávno viset na webu, inzerát na nového kolegu už měl být na kariérkách nebo ten rollup v tisku. A ještě míň času máme na ladění, revizi, nebo dokonce testování. 

A teď si představ, že na ten proces tvorby – třeba článku – hodíš 500 copywriterů. Bezva, ne? Hotovo doslova za 0 minut. 

Akorát, že vůbec. Křivka využití času se sice propadne, ale jen v produkční fázi. Ušetřený čas ale můžeš… ne… musíš využít pro zbylé dvě fáze. 

Co tím myslím? Zase si pomůžu obrázkem: 

14

Pravda je taková, že zapojení AI tuhle Gaussovu křivku spíš horizontálně otáčí. Což je ale super! Míň budeme koukat na prázdnou stránku a prát se s „writer’s block“ a víc se budeme soustředit na to, co od AI chceme, na poctivou rešerši a precizní prompting. Vzniknou tak mnohem kreativnější a kvalitnější výstupy a nám se rozvážou ruce.  

Rychlé texty a obrázky nestojí za zpackaný brand

Jak už jsem psala výš, než pustíš do svého workflow AI, musíš si spoustu věcí hezky postaru odmakat. Protože podstatu značky, její tone of voice nebo definici ideálního zákazníka za tebe AI nevymyslí. Ale díky zapojení AI na to konečně máš, světe, div se, čas! 

Zároveň ušetřený čas nutně musíš věnovat poslední fázi ladění a revizi. Protože ať už si generuješ s pomocí AI cokoliv, není to typicky něco, co chceš 1 : 1 hodit k sobě na sociální sítě, web nebo firemní blog. Potřebuje to druhé, lidské oko. Jinak si zaděláváš v lepším případě na trapas, v horším případě na poškození brandu. A to už bolí. 

Přesvědčila se o tom i firma House of Illuminati ve Skotsku, která vytvořila expozici ve stylu Willyho Wonky a vygenerovala si k tomu v Midjourney krásný vizuál, který měl nalákat lidi, aby přišli.

ghs3aa2w4aacnzk

No, co ti budu povídat. Expozice fungovala pár týdnů, než se to celé rozkřiklo. Jakmile začaly vycházet recenze na sítích a chytla se toho média, mohla to celá tahle „expozice“ zabalit. Ale já předpokládám, že ty v businessu nejsi na dva týdny. 

Co si z toho odnést?

Takže než zapojíš AI do tvorby, pečlivě se připrav. A než to pustíš ven, dolaď to. Protože pustit si pod ruce AI je podobné jako pustit si tam hodně juniorního, ale velmi nadšeného asistenta, který o tobě neví lautr nic. A jestli mu to všechno dobře nevysvětlíš, bude improvizovat. 

A to je to poslední, co chceš, aby někdo s tvou značkou dělal. 

image 2 1

Zaspat dobu? To ti s námi nehrozí. Už 6. 6. se na Konferenci #HolkyzMarketingu dozvíš, jak bude vypadat marketing v roce 2030, ale i jak funguje storytelling úspěšných značek. Těš se na jména, jako je Kevin Lynch, Michal Pastier, Pavla Nýdrle nebo třeba Ema Müller. Kromě nových vědomostí navíc můžeš získat cenné pracovní kontakty a pořádnou dávku marketingové motivace. Tak neváhej a ulov si svůj lístek!

Lenka Stawarczyk

Lenka je marketérka a školitelka, s desetiletou praxi v SaaS a B2B oboru. Prošla si startupy i korporacemi a aktuálně působí jako freelance konzultantka brandingu, product marketingu a také jako UX writerka. Řídila marketing v deskoherní firmě CGE, tým produktových marketérů v LMC, pomohla dostat do světa whistleblowingovou platformu FaceUp a spolupracovala s firmami jako Kentico, T-mobile, nebo blockchainovou AAVE. Už více než 2 roky je ponořená v tématu AI, které také školí.

Reklama