#Trendy
3 minuty čtení | 9. 5. 2024 | Pavlína Louženská

#Trending: Nerušit, prosím aneb Ticho jako trend

Už jsi slyšel/a o pojmech jako tichá chůze nebo tiché cestování? Přestože miliony lidí denně vyplňují ticho hudbou, podcasty nebo audioknihami, touha po světě bez vnějších stimulů roste. Co to znamená pro marketéry a proč vypnutí reklam není řešením? Omrkni nový Trending.

V pravidelné rubrice Pavlína a Lada sdílí, co by marketér(k)y nemělo minout. Dostaneš tu tipy na trendy, co zrovna hýbou internetem, ale hlavně návod, jak je využít v praxi. Jen nezapomeň na jednu věc: trendy jsou jen jedna část skládačky – kdo je tvoje značka, nebo zákazník jsou ty další. Tak na to mysli, než se po hlavě vrhneš do budování virtuálních influencerů nebo Clean Girl aesthetics

O trendech píše Pavlína pravidelný newsletter. A školí je pro firmy jako je IKEA nebo PwC. Lada je absolventka Juniorní Akademie #HzM, která pomáhá Pavlíně v TrendBrews. 

Počet streamů podcastů se za posledních šest let zdvojnásobil, zatímco spotřeba audioknih vzrostla o 94 %. Na vzestupu je také streamování hudby – očekává se, že v roce 2028 bude mít předplacenou hudební streamovací službu 1,1 miliardy z nás.

Průměrný člověk stráví denně u obrazovek skoro 7 hodin a v éře Attention Economy to znamená, že jsme neustále bombardovaní novými a novými podněty. 

A tak se ve světě plném hluku nyní vracíme k tichu a ničím nerušeným minutám. Co třeba trendovalo?

Dokonce i Kim Kardashian, která kdysi prohlásila, že je posedlá slávou, loni na Instagramu napsala, že vstoupila do své „éry tiché dívky“. 

Co to znamená pro marketéry? 

Čím dál více lidí nostalgicky vzpomíná na dobu bez telefonů. Generace Z objevila vyklápěcí Motorolu a všichni ostatní vypínají notifikace nebo reklamy. Není divu: průměrný uživatel smartphonu dostane denně 46 notifikací, a tak si je 49 % uživatelů iOS úplně vypíná. Přecházíme do kolektivního Nerušit módu. 

Jak z toho ven?

Ztišení na míru

Emailing od Alzy, co mi chodí 4× denně? Ne, díky. Možnost nastavit si, jak často mi newsletter chodí, nabízí čím dál více platforem. Nebo typy notifikací, které mám dostávat. 

snimek obrazovky 2024 05 07 v151844

Zdroj

…ale ne úplné ticho

Čas od času přijde někdo, kdo řekne, že největší radost uděláme zákazníkům, když ty reklamy úplně vypneme. Neuděláme, a navíc tím poškodíme sami sebe. Obzvlášť pokud se staráme o malou značku. “Velká začne klesat až po roce nebo dvou, ale dokáže ještě trochu růst. Ovšem malé značky, když vypnou komunikaci a podporu, tak začnou klesat okamžitě,” vysvětluje Štefan Sarvaš z MARS. 

Konverzace místo křiku

Výkřiky se dají tlumit i offline: místo výlohy s nápisem Slevy, se dá vyzdobit třeba hezkou ilustrací jako Oříšek v Brně. 

Personalizace

Push notifikace mají o 400 % lepší úspěšnost, pokud jsou personalizované a pokročilý targeting zvýší úspěšnost o 300 %. 

Kafe

Jak správně personalizovat a targetovat reklamu tě naučí Terka Valentová na školení PPC pro začátečníky. A určitě si k tomu dej základy Google Analytics s Anetou Hejnovou.

Comeback 

Adidas pravidelně stahuje některé siluety tenisek z prodeje, aby je o rok později do popředí vrátil. Je snadné mít modelu Stan Smith plné zuby, když ho vidíte na každém člověku. A tak ho na chvíli cíleně utlumí. 

Offline setkávání

Roste zájem o offline setkávání. Momentu, kdy se vymaníme od obrazovek. Od roku 2021 klesl top deseti meditačním aplikacím počet stažení o 75 % a lidé se zúčastnili o 61 % méně lekcí. Ale není to kolektivním přesycením snahy zklidnit se: naopak vyhledávání fráze meditation centre near me na Google se zvedlo o 82 % během jediného roku. 

Pavlina_Louzenska-3
Pavlína Louženská

Pavlína spoluzaložila vzdělávací platformy #HolkyzMarketingu a #HolkyzByznysu. Je mentorkou Google for Startups  pro Evropu a Afriku a v mnoha dalších akcelerátorech. Její trendforecasting agentura TrendBrews konzultuje budoucnost nejen firmám z Fortune500. Je v Advisory Boardu různých technologických firem. Její newsletter o trendech a technologiích odebírá více než 7000 lidí.