#Trendy
3 minuty čtení | 22. 5. 2024 | Pavlína Louženská

#Trending: Creator brands – silná osobnost, silný byznys?

Vysněným povoláním #1 teenagerů v Británii i v Polsku je stát se influencerem. Znepokojivé? Ne tak docela. Ekonomika tvůrců, tzv. Creators, totiž roste neuvěřitelnou rychlostí a přináší úplně nový způsob budování značek. V čem je efektivní a jak s tím v marketingu pracovat? Prozkoumej nový #Trending.

Z youtubera králem burgerů

Youtuber Jimmy Donaldson, který je známý pod přezdívkou MrBeast, již dříve vystoupil ze svého online světa a vytvořil značku MrBeast Burger, která překlenuje propast mezi digitálním a fyzickým světem. Jeho první otevřená prodejna v New Jersey v roce 2022 překonala jednodenní rekord v počtu prodaných hamburgerů v jednom obchodě.

snimek obrazovky 2024 05 22 v135920

Zdroj

Není z Creators sám, kdo se pustil do podnikání. 

Emma Chamberlain, americká youtuberka a influencerka s miliony odběrateli na YouTube kromě spolupráce se značkami, jako je Calvin Klein nebo Louis Vuitton, vytvořila vlastní kolekci oblečení a také vlastní kávu. Na svých jménech budují svůj byznys i Kardashians, Logan Paul a KSI lákají své sledující na svou značku drinků Prime. V Česku má vlastní značku třeba Teri Hodanová, Klára Pokorná nebo Max Habanec.  

snimek obrazovky 2024 05 22 v140101

Zdroj

Proč mě to má zajímat?

Creator Economy roste neuvěřitelnou rychlostí. Lidí, co si do sčítání lidu v roce 2023 psali jako zaměstnání Creator, už je 200 milionů – v roce 2021 to bylo 55 milionů. A do budoucna popularita tohoto odvětví neklesne. Vysněným povoláním #1 teenagerů v Británii i v Polsku je stát se influencerem. 

Kafe

Goldman Sachs odhaduje, že ekonomika tvůrců by mohla do roku 2027 dosáhnout 480 miliard dolarů. Z influencerů si ale na živobytí vydělá jen část z nich. Jen 4 % světových tvůrců jsou profesionálové a vydělávají více než 100 000 dolarů ročně. 

Tak není divu, že se všichni poohlíží po zdroji příjmů, co nezávisí na marketingovém rozpočtu jiných značek. Zvlášť když na první pohled mají všechno, co je k rozjezdu nové značky potřeba. Podle společnosti MuseFind 92 % spotřebitelů důvěřuje influencerům více než tradiční reklamě nebo podpoře celebrit. 

Nová ekonomika tvůrců zavedla jiný způsob budování značek – mnoho značek začíná známou osobností, nikoliv nápadem. Jádrem tohoto nového typu značky není silná vize, ale silná osobnost.

píše Branding Mag.

V čem tkví síla Creators?

  1. Mít existující komunitu znamená velký zájem i dosah už ode dne jedna. 
  2. Díky tomu, že Creators svoji komunitu do detailu znají, dokáží pro ni často najít ten nejlepší produkt nebo distribuční kanály. 
  3. Díky platformám, jako je TikTok Shop, mohou prodávat rovnou na místě, kde s fanoušky komunikují. 
  4. Lépe se jim sbírá zpětná vazba. A rovnou ji mohou zapracovat do produktu. 

Ale to neznamená, že každý automaticky uspěje. Item Beauty, značka Addison Rae jedné z nejsledovanějších TikTokerek, zavřela ani ne tři roky po spuštění. Podobně dopadla skincare značka Selfless Hyrama Yarbro. A mnoho dalších. Na vině bývá saturace trhu, špatná kvalita produktů, nebo absence byznys plánu. 

Co můžeš udělat ty? 

  1. 👥 Spustit s Creatorem značku společně. Nebo aspoň limitovanou edici. Využít jeho komunitu a současně mu dát možnost stát u vzniku nového produktu. Už dávno to není jen výsadou herců nebo zpěváků. Příkladem může být Lena Gercke a módní platforma About You. 
  2. 💰Nabídnout Creators, se kterými spolupracuješ, jinou možnost spolupráce než “jen” odměnu za post. Může to být třeba podíl na zisku, nebo účast na velké akci. Nebo zviditelnění, jako to dělá Zalando na svojí platformě.   
  3. 🏦 Dát možnost komunitě na produktu vydělat. Perfektním příkladem je XBox Controller Fanchize model, který vyhrál v roce 2018 Microsoftu Cannes Lions. Fanoušci měli možnost získat procenta z prodeje ovladače, který nadesignovali. 
  4. 💬 Budovat produkty na základě feedbacku od komunity, stejně jako to dělají Creators. Moderní marketing neznamená monolog, ale spolutvorbu. 

Chceš si vytvořit vlastní komunitu? Aneta Martinek a Lucie Audi to pro #HzM pravidelně školí. A pokud tě zajímá, jak se stát značkou, co boduje na sítích, koukni na školení Kláry Mouchové. 

Pavlina_Louzenska-3
Pavlína Louženská

Pavlína spoluzaložila vzdělávací platformy #HolkyzMarketingu a #HolkyzByznysu. Je mentorkou Google for Startups  pro Evropu a Afriku a v mnoha dalších akcelerátorech. Její trendforecasting agentura TrendBrews konzultuje budoucnost nejen firmám z Fortune500. Je v Advisory Boardu různých technologických firem. Její newsletter o trendech a technologiích odebírá více než 7000 lidí.