🎟 Posledních 50 vstupenek na Konferenci #HolkyzMarketingu 2024

#Slovníček pozic
4 minuty čtení | 29. 2. 2024 | Redakce #HzM ve spolupráci se Zuzanou Vyhnánkovou, Anna Červinková

SEO Specialista / Specialistka

Jsi doma ve světě vyhledávačů a rozumíš síle klíčových slov? Jako SEO/SEM Specialist(k)a budeš optimalizovat weby pro lepší pozice v Google vyhledávači, pracovat s analytickými nástroji a snažit se, aby byla značka v online prostředí organicky vidět. Tvým cílem bude přivádět na stránky relevantní návštěvníky a plnit obchodní cíle. Pokud máš rád(a) data a tíhneš spíše k techničtějším typům práce , v SEO/SEM najdeš své uplatnění.
DSC_9306 (1)

Jaké názvy pozic doporučujeme my?

  • SEO Specialist / Specialistka
  • SEO Konzultant / Konzultantka

S jakými dalšími názvy se můžeš setkat?

  • SEO & Content Specialist
  • SEO & Link Building Specialist
  • Linkbuilder
  • Podpora SEO

Hard skills

Tvrdé dovednosti, které  se dají změřit, naučit a vypíchnout v životopise. Jsou to technické schopnosti a znalosti, které potřebuješ, abys mohl(a) říct: „Tohle dělám a dělám to dobře.“ Jde o všechno, co se týká konkrétních úkolů a nástrojů, které musíš ovládat na jedničku.

Junior – Pokud na pozici začínáš:

  • Základní znalost HTML, CSS a tvorby webů
  • Znalost nástrojů Google Analytics, Google Search Console, Collabim, Marketing Miner, Excel
  • Správa firemních profilů na Google.cz a Seznam.cz
  • Znalost významu klíčových slov a práce s nimi
  • Znalost základních metod linkbuildingu

Medior – Pokud na pozici pracuješ 2-5 let:

  • Pokročilá znalost nástrojů  Ahrefs, Screaming Frog, Open Refine, Looker Studio
  • Tvorba analýz klíčových slov
  • Tvorba obsahových strategií
  • Příprava SEO  podkladů pro copywritery
  • Zpracování technických auditů webových stránek
  • Implementace on-page SEO 
  • Tvorba linkbuildingové strategie
  • SEO analýza konkurence
  • Pokročilý reporting v Google Analytics a Looker Studio
  • Znalost UX/UI

Senior – Pokud se v pozici chceš dostat na seniorní level

  • Schopnost vést týmy
  • Formulace a exekuce SEO strategií s ohledem na obchodní cíle
  • Znalost SQL, Python, Javascript a pokročilá  práce s daty

Soft Skills

Měkké dovednosti jsou důležité pro práci a komunikaci s ostatními, i když nejsou přímo hmatatelné. Jsou to ty dovednosti, co ti pomůžou vycházet s kolegy, zákazníky a vlastně s kýmkoliv, na koho narazíš.

  • Analytické myšlení: Způsob myšlení , který ti umožní vyřešit podstatu problému.  Umět si spojit informace, data a vyvozovat z nich logické závěry.
  • Strategické myšlení:  Schopnost myslet dopředu a strategicky plánovat. To znamená umět SEO strategie sladit s obchodními cíli a zajistit jejich efektivní realizaci.
  • Organizovanost: Organizovanost pomáhá udržet přehled a zajistit, že všechny úkoly jsou dokončeny včas a na správné úrovni kvality.
  • Time management: Efektivní plánování a organizace času ti umožní zvládat více projektů najednou bez zbytečného stresu.
  • Orientace na výsledek: Možností, kam povedou tvé další strategické kroky projektu, může být nespočet. Tebe ale primárně zajímá, jakou hodnotu každý z nich přinese.

Co obvykle SEO Specialist(ka) nedělá:

  • Copywriting: SEO specialista zpravidla úzce spolupracuje s copywritery a připravuje jim  zadání a podklady  k obsahu. Sám texty ale nepíše.
  • Tvorba, správa a údržba webu: Zjišťování technických nedostatků a síly webu je nedílnou  součástí SEO auditů. Implementaci změn  pak mívá na starost IT specialista.
  • Správa online kampaní (PPC, Social Ads): I když PPC a SEO specialisté mohou ze své práce vzájemně těžit, samotná správa placených online kampaní bývá specifickou rolí v rámci marketingového týmu.

 

Pracuji na volné noze, takže hodně času zabere také komunikace s klienty a průběžný reporting. Velkou odpovědnost za svoji práci mám hlavně v té technické části, kdy jedno špatné rozhodnutí může mít velké následky. Důležitý je proto i průběžný monitoring, zda vše běží, jak má.

– Anna Červinková, freelance SEO specialistka

Otázky a odpovědi od ambasadorky Anny Červinkové

Jak ses k práci dostal/a?

Že existuje něco  jako SEO, jsem zjistila při tvorbě vlastního fotografického webu před 8 lety. Začala jsem se v tomhle oboru vzdělávat, aplikovala jsem všechny poznatky na vlastní web a měla jsem skvělé výsledky. Nadchla mě práce s daty a kolik se toho člověk o lidech dozví z toho, co vyhledávají. Rozhodla jsem se tomu věnovat víc, absolvovala řadu školení, SEO mentoring a od té doby už to  žije vlastním životem. 

S jakými týmy nebo odděleními nejčastěji spolupracuješ?

Nejčastěji s marketingovým oddělením a IT. Ze SEO dat může čerpat v rámci marketingového týmu skoro každý specialista, takže k tomu ráda přistupuji komplexně. Analýzu klíčových slov využije obsahový tým a copywriteři, PR oddělení může díky datům ze SEO nástrojů získat inspiraci pro zpětné odkazy a PPC specialista zohlední analýzu klíčových slov při plánování kampaní. 

Hashtag round
Redakce #HzM ve spolupráci se Zuzanou Vyhnánkovou

Slovníček marketingových pozic jsme vytvořili ve spolupráci se specialistkou na kariéru v marketingu Zuzanou Vyhnánkovou, která je garantkou jeho obsahu. Slovníček má za cíl stát se spolehlivou mapou při hledání cesty k vysněnému místu. Vznikl na základě rešerše pracovních portálů a našich profesních zkušeností.

Anna Červinková
Anna Červinková

Ambasadorka slovníčku, SEO konzultantka Anna Červinková je SEO konzultantka s láskou pro hory a dobrodružství. Pomáhá udržitelným a kreativním značkám být vidět online. Od technického SEO, přes analýzy klíčových slov, až po analýzy konkurence a obsahové strategie, baví ji nejen srozumitelně reportovat, ale hlavně vymýšlet kreativní řešení s reálnými výsledky.