Affiliate je forma výkonnostního marketingu, která funguje na bázi spolupráce mezi firmou/e-shopem (označuje se také jako inzerent) a affiliate partnerem (setkáš se i s označením publisher). Princip spočívá v provizích za uskutečněnou konverzi – pod konverzí si představ třeba prodej fyzického produktu, služby, zakoupení členství, instalace aplikace nebo třeba vyplnění registrace. Skvělé je, že ze spolupráce profitují obě zapojené strany.
E-shop musí mít v první řadě spuštěný affiliate program. Může to být vlastní řešení (software) nebo affiliate program v affiliate síti. Software si můžeš pronajmout od poskytovatele, koupit nebo nechat naprogramovat na míru. Příkladem affiliate softwaru v ČR je Affilbox, vybrat si můžeš ale i nějaký ze zahraničí.
Affiliate síť zajišťuje plynulý chod affiliate programu. Kromě technického řešení poskytuje vše, co potřebuješ k propagaci programu, fakturaci i reportingu. Je spojkou mezi inzerenty a publishery. Proces spuštění programu v síti vyžaduje také nasazení tracking kódů na e-shop.
Zákazník se díky tlačítku jednoduše proklikne na e-shop. Když nákup úspěšně dokončí, partner získá provizi. Nejčastěji je to stanovené procento z konverze nebo přesně daná částka.
Jak nastavit optimální výši provize?
Projekt můžeš v rámci affiliate propagovat několika způsoby. Nejčastěji skrz:
Do publikovaných článků nebo recenzí umísti affiliate odkazy, případně banner či pop-up okno s affiliate odkazem. Jde o velmi populární způsob affiliate marketingu.
V rámci affiliate programu bývá k dispozici také XML feed produktů e-shopu, který ti umožní produkty nahrát do katalogu nebo porovnávače. Právě tam zákazníci pátrají po nejvýhodnějších nabídkách.
Zákazník si vybere oblíbený obchod a skrze affiliate odkaz nakoupí. Vrátí se mu část ceny z nákupu a zároveň se cashbacku připíše provize.
I zveřejňování slevových kódů nebo akčních nabídek e-shopu s použitím affiliate odkazů na kuponových webech je formou affiliate marketingu.
Partnerský odkaz lze umístit do popisu tematického a relevantního videa na YouTube.
Pokud máš solidní databázi, skrze newsletter můžeš sdílet vybrané produkty/e-shopy.
Přidej affiliate odkaz do IG Stories nebo svým sledujícím nabídni unikátní slevový kód do e-shopu.
Víš, že v Česku hledá na sociální síti Pinterest inspiraci a nápady 1,65 milionu lidí? Přes fotky (tzv. piny) mohou uživatelé nakoupit vybrané produkty, tak toho využij a připoj k nim affiliate odkazy.
Pojďme se nejprve zaměřit na přínosy:
A teď nevýhody. K dosažení úspěchů se musíš vyzbrojit dávkou trpělivosti a úsilí. To platí jak pro publishery, tak pro inzerenty. Relevantní výsledky se mohou ukázat až za pár měsíců a obzvláště v některých segmentech mohou být zanedbatelné.
Naopak mnohem zajímavější potenciál skrývají projekty z odvětví zdraví a výživy, módy, nábytku, sportu, krásy a kosmetiky nebo třeba zboží pro děti. Nasvědčuje tomu i USA průzkum, který říká, že 19 % affiliate programů je z módního průmyslu a 11 % z oblasti zdraví.
A rada na závěr? Jako affiliate partner konzistentně tvoř a publikuj hodnotný obsah, do kterého můžeš integrovat affiliate odkazy nebo bannery. Obsah nezapomeň průběžně aktualizovat a revidovat. Jakožto inzerent zase přemýšlej o affiliate teprve ve chvíli, kdy máš projekt se stabilním počtem objednávek. Tak hodně štěstí!
Líbí se ti svět marketingu, ale nemáš jasno v tom, jakou cestou se přesně vydat? Ať už si přeješ najít snovou pozici, která tě bude bavit, nebo jen potřebuješ dodat sebevědomí , náš mentoringový program je pro tebe jako dělaný. Mentorka se stane tvou průvodkyní a vybereme ti ji přímo na míru. Zní to dobře? Tak neváhej a přihlas se – další běh začíná už 29. dubna!