#Jak na to
5 minut čtení | 5. 4. 2024 | Iveta Mencáková

Průvodce affiliate marketingem pro začátečníky

Jak zvýšit povědomí o značce, e-shopu nebo produktu a maximalizovat prodeje? Affiliate marketing je skvělá cesta, na kterou jako marketéři často zapomínáme. Na jakých principech funguje a jak na něj krok po kroku? To pro tebe sepsala Affiliate manažerka Iveta Mencáková.

Co je to ten affiliate?

Affiliate je forma výkonnostního marketingu, která funguje na bázi spolupráce mezi firmou/e-shopem (označuje se také jako inzerent) a affiliate partnerem (setkáš se i s označením publisher). Princip spočívá v provizích za uskutečněnou konverzi – pod konverzí si představ třeba prodej fyzického produktu, služby, zakoupení členství, instalace aplikace nebo třeba vyplnění registrace. Skvělé je, že ze spolupráce profitují obě zapojené strany. 

Jak affiliate marketing funguje? 

Bez softwaru se neobejdeš

E-shop musí mít v první řadě spuštěný affiliate program. Může to být vlastní řešení (software) nebo affiliate program v affiliate síti. Software si můžeš pronajmout od poskytovatele, koupit nebo nechat naprogramovat na míru. Příkladem affiliate softwaru v ČR je Affilbox, vybrat si můžeš ale i nějaký ze zahraničí

Affiliate síť se stane tvým hlavním parťákem

Affiliate síť zajišťuje plynulý chod affiliate programu. Kromě technického řešení poskytuje vše, co potřebuješ k propagaci programu, fakturaci i reportingu. Je spojkou mezi  inzerenty a publishery. Proces spuštění programu v síti vyžaduje také nasazení tracking kódů na e-shop.

  • Když program běží, publisher má k dispozici unikátní affiliate odkaz s parametry nebo jinými reklamní prvky (například bannerem či slevovými kódy). Ty slouží k pozdější propagaci produktů či samotného e-shopu. 
  • Affililiate odkaz je odkaz na e-shop, který navíc obsahuje identifikátor. Díky identifikačním údajům lze rozpoznat, že prokliky na e-shop patří danému partnerovi.
  • Affiliate odkaz můžeš v textu použít prolinkovat na konkrétní slovo, například: „Čaj Matcha má blahodárné účinky…“ nebo jako CTA tlačítko.  

snimek obrazovky 2024 04 05 v191953

S každým nákupem získá partner provizi

Zákazník se díky tlačítku jednoduše proklikne na e-shop. Když nákup úspěšně dokončí, partner získá provizi. Nejčastěji je to stanovené procento z konverze nebo přesně daná částka. 

Jak nastavit optimální výši provize?

  • Výše provize musí být lákavá a zajímavá pro partnery a zároveň se musí e-shopu vyplatit. Řiď se průměrnou marží a v případě potřeby přizpůsob provize jednotlivým kategoriím e-shopu.
  • Omrkni konkurenci. Pokud prodejce výživových doplňků nabízí provizi 10 %, ale konkurenční web 15 %, ke kterému se podle tebe partner přikloní?

snimek obrazovky 2024 04 05 v192008

Vyzkoušej to pro svůj online projekt 

Projekt můžeš v rámci affiliate propagovat několika způsoby. Nejčastěji skrz: 

1. Blogy a obsahové projekty

Do publikovaných článků nebo recenzí umísti affiliate odkazy, případně banner či pop-up okno s affiliate odkazem. Jde o velmi populární způsob affiliate marketingu.

2. Produktový katalog/porovnávač

V rámci affiliate programu bývá k dispozici také XML feed produktů e-shopu, který ti umožní produkty nahrát do katalogu nebo porovnávače. Právě tam zákazníci pátrají po nejvýhodnějších nabídkách.

3. Cashback 

Zákazník si vybere oblíbený obchod a skrze affiliate odkaz  nakoupí. Vrátí se mu část ceny z nákupu a zároveň se cashbacku připíše provize.

4. Kuponový web 

I zveřejňování slevových kódů nebo akčních nabídek e-shopu s použitím affiliate odkazů na kuponových webech je formou affiliate marketingu.

5. Videa (YouTube) 

Partnerský odkaz lze umístit do popisu tematického a relevantního videa na YouTube.

6. E-mail marketing

Pokud máš solidní databázi, skrze newsletter můžeš sdílet vybrané produkty/e-shopy.

7. Sociální sítě a komunity 

Přidej affiliate odkaz do IG Stories nebo svým sledujícím nabídni unikátní slevový kód do e-shopu. 

Kafe

Víš, že v Česku hledá na sociální síti Pinterest inspiraci a nápady 1,65 milionu lidí? Přes fotky (tzv. piny) mohou uživatelé nakoupit vybrané produkty, tak toho využij a připoj k nim affiliate odkazy.

Plusy a minusy affiliate marketingu

Pojďme se nejprve zaměřit na přínosy:

  • 💰 Férovost, efektivita a úspora. Pokud publisher nepřinese žádnou konverzi, e-shop mu nic neplatí. Neplatí se nic ani za prokliky či zobrazení.
  • ⭐ Podpora SEO a povědomí o značce. Díky propagaci ze strany affiliate partnerů na online projektech míří na e-shop mnoho odkazů z recenzí/článků/výstupů, resp. z tematicky podobných webů.
  • 🛒 Zvýšení zisků. Přichází nové objednávky od zákazníků, typicky od čtenářů blogů, z katalogů produktů, z kuponových webů nebo třeba z dárkových průvodců.
  • 💸 Reálný (pasivní) příjem. Řekněme, že Iveta má blog zaměřený na beauty segment. Napíše recenzi na oblíbenou kosmetickou značku, která generuje pravidelnou návštěvnost i konverze. Z každého nákupu má provizi, a to už v podstatě znamená pasivní příjem.
  • 🌐 Stabilní pozice v e-commerce. Affiliate marketing patří mezi doporučované marketingové strategie pro podporu podnikání.

A teď nevýhody. K dosažení úspěchů se musíš vyzbrojit dávkou trpělivosti a úsilí. To platí jak pro publishery, tak pro inzerenty. Relevantní výsledky se mohou ukázat až za pár měsíců a obzvláště v některých segmentech mohou být zanedbatelné.

Segmenty s potenciálem úspěšnosti 

Naopak mnohem zajímavější potenciál skrývají projekty z odvětví zdraví a výživy, módy, nábytku, sportu, krásy a kosmetiky nebo třeba zboží pro děti. Nasvědčuje tomu i USA průzkum, který říká, že 19 % affiliate programů je z módního průmyslu11 % z oblasti zdraví.

A rada na závěr? Jako affiliate partner konzistentně tvoř a publikuj hodnotný obsah, do kterého můžeš integrovat affiliate odkazy nebo bannery. Obsah nezapomeň průběžně aktualizovat a revidovat. Jakožto inzerent zase přemýšlej o affiliate teprve ve chvíli, kdy máš projekt se stabilním počtem objednávek. Tak hodně štěstí!

 

mentoring sleva

 

Líbí se ti svět marketingu, ale nemáš jasno v tom, jakou cestou se přesně vydat? Ať už si přeješ najít snovou pozici, která tě bude bavit, nebo jen potřebuješ dodat sebevědomí , náš mentoringový program je pro tebe jako dělaný. Mentorka se stane tvou průvodkyní a vybereme ti ji přímo na míru. Zní to dobře? Tak neváhej a přihlas se – další běh začíná už 29. dubna!

Iveta Mencáková

Jako Affiliate Manager se Iveta stará především o spokojenost inzerentů a publisherů. Kromě vzdělávání se v rámci online marketingu si ráda přečte napínavou detektivku, vyzkouší nový kosmetický produkt a také vychutná dobrou kávu (ideálně) v kombinaci s dortem. Jako absolventce konzervatoře ji kdykoli udělá radost divadelní představení.