🎟 Posledních 50 vstupenek na Konferenci #HolkyzMarketingu 2024

#Slovníček pozic
5 minut čtení | 1. 3. 2024 | Redakce #HzM ve spolupráci se Zuzanou Vyhnánkovou, Alžběta Fridrichová

PR Specialista / Specialistka

Komunikace s médii, partnery, influencery, eventy, kombinace strategického uvažování, kreativity i potřeba neustále se učit nové věci. Zní to jako dream job? Potom tě bude bavit PR.
DSC_9306 (1)

PR Specialista / Specialistka se zaměřuje na budování a udržování pozitivního image značky. Cílem je budovat a řídit reputaci  a vytvářet smysluplné vztahy se stakeholdery. Pozice je jako dělaná pro ty, které baví komunikace,  jsou kreativní, ale také systematičtí. 

Jaké názvy pozic doporučujeme my?

  • PR Specialista / Specialistka
  • PR Manager / Managerka
  • PR Consultant / Consultantka

S jakými dalšími názvy se můžeš setkat?

  • Pracovník / Pracovnice komunikace
  • Pracovník / Pracovnice pro styk s veřejností
  • PR Account Executive
  • PR Executive 
  • Tiskový/á mluvčí 
  • Specialista / Specialistka komunikace

Hard skills

Tvrdé dovednosti, které  se dají změřit, naučit a vypíchnout v životopise. Jsou to technické schopnosti a znalosti, které potřebuješ, abys mohl(a) říct: „Tohle dělám a dělám to dobře.“ Jde o všechno, co se týká konkrétních úkolů a nástrojů, které musíš ovládat na jedničku.

Junior – Pokud na pozici začínáš:

  • Výborný mluvený i psaný projev
  • Základy PR strategie  
  • Znalost základních psychologických principů
  • Příprava tiskových zpráv, blogových článků, obsahu pro sociální sítě
  • Monitoring médií v programech Monitora, Newton One
  • Znalost prostředí sociálních sítí
  • Tvorba rešerší

Medior – Pokud na pozici pracuješ 2-5 let:

  • Příprava tiskových zpráv, blogových článků, obsahu pro sociální sítě
  • Briefování produkčního týmu (grafika, audio, video)
  • Tvorba  obsahu napříč kanály a personalizace směrem ke klíčovým stakeholderům 
  • Tvorba mediálních analýz
  • Tvorba analýz  trhu a komunikace
  • Reporting a analytika v klíčových PR kanálech (dle specializace)
  • Budování  sítě kontaktů na novináře 
  • Příprava komunikačního plánu na základě strategie

Senior – Pokud se v pozici chceš dostat na seniorní level

  • Řízení reputace značky
  • Sestavování  rozpočtu a KPIs
  • Identifikace trendů, společenských změn 
  • Práce s průzkumy a veřejným míněním
  • Tvorba PR kampaní a strategie
  • Identifikace klíčových stakeholderů
  • Slaďování organizačních, byznysových a komunikačních cílů 
  • Strategická  konzultace cílů se C-level managementem
  • Utváření vztahů s klíčovými stakeholdery
  • Krizová komunikace

Soft Skills

Měkké dovednosti jsou důležité pro práci a komunikaci s ostatními, i když nejsou přímo hmatatelné. Jsou to ty dovednosti, co ti pomůžou vycházet s kolegy, zákazníky a vlastně s kýmkoliv, na koho narazíš.

  • Kreativita: Nejde jen o to  mít nápady. Jde o schopnost přijít s něčím novým a neotřelým, co osloví a zaujme. Kreativita je klíčová pro vytváření obsahu, který vyčnívá a zanechává dojem.
  • Flexibilita: Schopnost rychle měnit strategie a taktiky v reakci na změny na trhu. Znamená přizpůsobení kampaní, zkoušení nových kanálů nebo úpravu sdělení, aby lépe rezonovalo s publikem.
  • Strategické myšlení:  Nejen z hlediska tvorby  obsahu, ale i schopnost myslet dopředu a strategicky plánovat. To znamená umět obsahové strategie sladit s obchodními cíli a zajistit jejich efektivní realizaci.
  • Analytické myšlení: Způsob myšlení , který ti umožní vyřešit podstatu problému.  Umět si spojit informace, data a vyvozovat z nich logické závěry.
  • Organizovanost: Organizovanost pomáhá udržet přehled a zajistit, že všechny úkoly jsou dokončeny včas a na správné úrovni kvality.
  • Komunikační dovednosti: Jasná a efektivní komunikace je základem. Ať už jde o psaní obsahu nebo komunikaci s týmem, klienty či zákazníky, schopnost vyjádřit myšlenky srozumitelně a přesvědčivě je nezbytná.
  • Prezentační dovednosti: Umění prezentovat nápady a výsledky práce tak, aby byly srozumitelné a nadchly kolegy v práci nebo klienty.
  • Řešení problémů: Někdy se věci nepovedou podle plánu. Umět najít rychlé a efektivní řešení je důležité. 

Co PR Specialista / Specialistka obvykle nedělá:

  • Tvorba marketingové strategie: Tvorba a implementace kompletní marketingové strategie bývá pod taktovkou specializovaných týmů.
  • Správa online kampaní (PPC, Social Ads): I když je znalost sociálních sítí důležitá, správa placených online kampaní může být specifickou rolí v rámci marketingového týmu.
  • Mediální plánování: Seniorní PR Specialista / Specialistka sice řídí a sestavuje rozpočet, ale nezodpovídá za plán a rozdělení investic do  všech kampaní.

,,Baví mě integrované kampaně, které jsou rozkročené napříč více komunikačními kanály a které zároveň vybočují z řady. Takové, které dokáží  přitáhnout pozornost veřejnosti a rozproudit debatu. To je, myslím, sen každého PRisty.”

– Alžběta Fridrichová, zakladatelka PR agentury Adison

Otázky a odpovědi od PR Specialistky Alžběty Fridrichové

Jak ses k práci dostal/a?

Studovala jsem žurnalistiku, evropská studia a práva. Po sérii stáží v nejrůznějších typech  médií  jsem velmi rychle – ještě během studia na VŠ – dospěla k tomu, že mě láká svět firemní komunikace. Líbí se mi na něm kombinace logického a strategického uvažování, kreativity, psychologie, možnost pronikat do stále nových témat a učit se. 

Jaké jsou tvé hlavní úkoly a odpovědnosti?

V rámci práce pro klienty jsem zodpovědná za tvorbu PR strategie, její udržování a naplňování. Konzultuji firmy, aby komunikovaly moderně, lidsky a autenticky.

Hashtag round
Redakce #HzM ve spolupráci se Zuzanou Vyhnánkovou

Slovníček marketingových pozic jsme vytvořili ve spolupráci se specialistkou na kariéru v marketingu Zuzanou Vyhnánkovou, která je garantkou jeho obsahu. Slovníček má za cíl stát se spolehlivou mapou při hledání cesty k vysněnému místu. Vznikl na základě rešerše pracovních portálů a našich profesních zkušeností.

Alžběta Fridrichová
Alžběta Fridrichová

Ambasadorka slovníčku, PR Alžběta Fridrichová založila agenturu Adison specializující se na moderní integrovanou PR komunikaci. Má za sebou patnáct let zkušeností, desítky klientů z různorodých oborů od hudebních festivalů, farmacie, B2B až po retail, oceněné projekty včetně Effie a zlatého Lemura. Podílela se na vedení profesní organizace PR Klub. Bety se primárně zaměřuje na tvorbu komunikačních strategií a řízení integrovaných kampaní. Jejím hlavním motorem je potřeba rozvoje – svého, agentury Adison i oboru PR a komunikace.