#Slovníček pozic
3 minuty čtení | 30. 1. 2024 | ,

Marketing Data Analytik / Analytička

Baví tě čísla, tabulky a analytické myšlení je tvá silná stránka? Jako Data Analyst budeš pátrat po vzorcích a trendech v datech, které pomohou odhalit nové příležitosti pro růst a efektivitu marketingových kampaní. Pokud toužíš převádět komplexní datasety na strategické insighty a chceš mít přímý vliv na úspěch marketingového oddělení, tahle pozice je přímo pro tebe!
DSC_0101

Jaké názvy pozic doporučujeme my?

  • Datový Analytik / Analytička (pro marketing)
  • Analytics Engineer / Engineerka
  • Business Performance Analytik / Analytička

S jakými dalšími názvy se můžeš setkat?

  • Analytik / Analytička digitálních kanálů
  • Marketingový Analytik / Analytička

Hard skills

Tvrdé dovednosti, které se dají změřit, naučit a vypíchnout v životopise. Jsou to technické schopnosti a znalosti, které potřebuješ, abys mohl(a) říct: „Tohle dělám a dělám to dobře.“ Jde o všechno, co se týká konkrétních úkolů a nástrojů, které musíš ovládat na jedničku.

Junior – Pokud na pozici začínáš:

  • Zpracování a reporting dat
  • Práce v Google Analytics nebo Adobe Analytics
  • Analýza dat v Excelu
  • Práce s CRM 

Medior – Pokud na pozici pracuješ 2-5 let:

  • Analýza trhu, segmentů, funnelu v  nástrojích PowerBI, Tableau, SQL, Excel
  • Zkušenosti s programováním (někdy psaním vlastních skriptů anebo maker v Excelu)
  • A/B testování

Senior – Pokud se v pozici chceš dostat na seniorní level

  • Iniciace a zajišťování marketingových průzkumů
  • Rozšířená zkušenost s analýzou v nástrojích PowerBI, Tableau, SQL, Excel
  • Prohloubená práce s CRM, včetně strategického plánování a implementace
  • Programování a automatizace procesů v rámci marketingových analýz

Pro datové pozice v marketingu je typické, že seniornější lidé již méně programují a připravují data a spíše se věnují vyhodnocování reportů a strategickému (spolu) rozhodování. Samozřejmě toto rozlišení závisí na konkrétní firmě a její velikosti.

Soft Skills

Měkké dovednosti jsou důležité pro práci a komunikaci s ostatními, i když nejsou přímo hmatatelné. Jsou to ty dovednosti, co ti pomůžou vycházet s kolegy, zákazníky a vlastně s kýmkoliv, na koho narazíš.

  • Analytické myšlení: Způsob myšlení , který ti umožní vyřešit podstatu problému.  Umět si spojit informace, data a vyvozovat z nich logické závěry.
  • Strategické myšlení:  Schopnost myslet dopředu a strategicky plánovat. To znamená umět strategie sladit s obchodními cíli a zajistit jejich efektivní realizaci.
  • Organizovanost: Organizovanost pomáhá udržet přehled a zajistit, že všechny úkoly jsou dokončeny včas a na správné úrovni kvality.
  • Smysl pro detail: V marketingu, kde každý detail může ovlivnit úspěch, je tato schopnost klíčová. Pomáhá ti vytvářet bezchybnou a profesionální práci, která buduje důvěru v tvou značku.
  • Orientace na výsledek: Možností, kam povedou tvé další strategické kroky projektu, může být nespočet. Tebe ale primárně zajímá, jakou hodnotu každý z nich přinese.
  • Prezentační dovednosti: Umění prezentovat nápady a výsledky práce tak, aby byly srozumitelné a nadchly kolegy v práci nebo klienty.

Co Marketing Data Analytik / Analytička obvykle nedělá

  • Správa online kampaní: Práce s daty či Google Analytics  se prolíná také u PPC/Social Ads specialistů, nicméně správa kampaní je  jejich disciplínou.
  • Copywriting a content marketing: Psaní textů i exekuce  různých formátů obsahu spadá do kompetencí content marketérů.
  • IT podpora: Datový Analytik sice využívá znalosti programovacích jazyků, ale není to programátor.

Už na Matfyzu jsem věděla, že chci být někde mezi businessem a programováním, takže práce datového analytika je takový můj sweet spot.

–  Michaela Kulíšková, Data Analyst v Bringmeister

Otázky a odpovědi od ambasadorky Michaely Kulíškové

S jakými týmy nebo odděleními nejčastěji spolupracuješ?
Prakticky se všemi, protože každý tým potřebuje data reporting. Mé velké projekty se týkaly především  pricingu, last mile a marketingu.

Jaký typ projektů tě nejvíce baví a proč?
End-to-end, tedy od přípravy dat (transformace dat) přes vizualizaci a prezentaci výsledků. Do těchto projektů můžu nejvíce přenést svou expertízu a většinou jsou to i ty, kde vzniká něco úplně nového a to mě baví.

Slovníček marketingových pozic jsme vytvořili ve spolupráci se specialistkou na kariéru v marketingu Zuzanou Vyhnánkovou, která je garantkou jeho obsahu. Slovníček má za cíl stát se spolehlivou mapou při hledání cesty k vysněnému místu. Vznikl na základě rešerše pracovních portálů a našich profesních zkušeností.

Ambasadorka slovníčku, datová analytička
Na bakaláři Míša studovala finance na VŠE a obecnou matematiku na MFF UK. Magisterské studium strávila v Madridu na IE Business School, kde absolvovala obor Digital Business. Po pracovní stránce se zatím věnovala datové analytice a strategickému konzultingu. Společně se podíváte třeba na to, jak na základě dat stanovovat business cíle.