#Rozhovory
4 minuty čtení | 4. 3. 2024 | Zuzana Vyhnánková

Mapa k bludišti marketingových pozic

Back office manager a copywriter v jedné osobě“? „Payed Ads konzultant junior“? „Stratég se zálibou v detailech (a ochotou tu a tam napsat post na Instagram)“? „Senior brand managerka s kontakty na média za 35 000 Kč měsíčně“? Nebo rovnou „Marketingový brouk Pytlík“? A s jakými bizarními názvy a popisy marketingových pozic jste se už setkali vy?
2023-12-5-Akademie-MM-27

Jeden za všechny a všichni za (cenu) jednoho

My, kdo se v marketingu pohybujeme, jsme tenhle problém už většinou zaznamenali. Ti z nás, kteří si v posledních letech hledali práci, o to bolestněji. Na jobs serverech a v pracovních inzerátech zavládl chaos. A nejde jen o nevhodné názvy pozic, které vznikly nesourodou kombinací dvou a více specializací nebo obsahují nesrozumitelný novotvar. V popiscích inzerátů se navíc často setkáváme s výčtem všeho, co je ve firmě z hlediska marketingu zrovna potřeba obstarat. A to bez ohledu na to, zda dává kombinace požadavků smysl nebo existuje pravděpodobnost, že by ji zastal jeden marketér z masa a kostí.

Jednotlivé marketingové podobory sice přímo vybízejí k vzájemnému kombinování a hledání přesahů. Toho je však ideální docílit především dobrým rozvržením pozic v marketingovém týmu či zapojením externistů a agentur. Ne snahou skompletovat jednoho marketingového kyborga, který zvládne vše. Navíc některé přesahy smysl dávají a jiné zkrátka ne. 

facebook post 6

Ztraceni v možnostech

Marketing je tryskem se vyvíjející multi-obor, což samo o sobě přináší spoustu kariérních výzev. Jednou z největších je hledání ideálního uplatnění pro unikátní kombinaci našich schopností a zkušeností, tedy toho, na co se hodím v marketingu právě já. Nepřehledně popsané marketingové pozice a freestyle v jejich názvech nám pak při hledání práce hází jen další klacky pod nohy. 

S klienty se v kariérním poradenství často potýkám s výsledky tohoto zmatku – vyhledávání pozic trvá moc dlouho, pro uchazeče je těžké se s nimi identifikovat, požadavky je zbytečně děsí nebo až na pohovoru zjišťují, že náplň je jiná, než by odpovídalo názvu pozice. Deformuje to ale i povědomí o tom, co takový brand manager, copywriter nebo SEO specialista vlastně dělá a „dezinformace“ se předávají dál a dál. 

„Abychom v tom udělaly trochu pořádek, vrátily marketingovým specializacím hranice a marketérům pevnou půdu pod nohama, daly jsme dohromady Slovníček marketingových pozic.“

Slovníček marketingových pozic

Omrkni ho tady

Každá specializace je v něm strukturovaně popsaná pomocí náplně práce, požadavků na soft skills a hard skills, levelů seniority, ve kterých je nejčastěji zastoupena. Mapovaly jsme taky nejčastější záměny s jinými pozicemi a pokud jde o kombinace s dalšími marketingovými obory, nabízíme u každé specializace ty, které jsou přirozené a mohou fungovat. Slovníček vznikl na základě naší profesionální zkušenosti i hloubkové rešerše portálů práce. Každou ze specializací taky zastupuje profesionálka z oboru, která se s námi podělila o to, co její práce v reálu obnáší (a byla taky přísnou oponentkou textu, který jsme k pozici připravily). 

Slovníček ale není nástrojem jen pro holky a kluky z marketingu. Chceme, aby sloužil i druhé straně – zaměstnavatelům a firmám, které marketéry najímají. Ti nebudou muset při psaní inzerátů zbytečně improvizovat, výběrka budou efektivnější a rychlejší, management očekávání zaměstnanců snazší. To může snížit procento zaměstnanců odcházejících ve zkušební době a skrz kvalitní nábor pozitivně ovlivnit celkové obchodní výsledky firmy.

Tím to teprve začíná

Slovníčkem také otevíráme profesní debatu. Je jasné, že máte velmi různorodé a zajímavé zkušenosti a proto vítáme vaše připomínky a nápady, jak jednotlivé pozice ještě přesněji popsat, ohraničit a přiblížit. Počítáme také s tím, že se slovníček bude rozšiřovat o další specializace.

Přeji našemu Slovníčku marketingových pozic, ať se dostane všude tam, kde je ho třeba. A ať je nám všem spolehlivou mapou při hledání cesty k vysněnému místu nebo k tomu nejlepšímu marketérovi na místo, které nabízíme.

Zuzka Vyhnánková – Brand Management
Zuzana Vyhnánková

Zuzana je kariérní poradkyně zaměřená na marketingové pozice. Formou webinářů a kariérních konzultací pomáhá markeťákům a markeťačkám najít smysl a radost z práce. Ve své praxi propojuje osobní zkušenosti z marketingu s vědomostmi z personálního managementu a psychologie. Je odbornou garantkou našeho Slovníčku marketingových pozic.

Reklama