#Slovníček pozic
5 minut čtení | 30. 1. 2024 | Redakce #HzM ve spolupráci se Zuzanou Vyhnánkovou

Content Marketing Specialista / Specialistka

V pozici Content Marketing Specialist(k)y budeš vytvářet poutavý a hodnotný obsah, který přitáhne pozornost a podpoří obchodní cíle. V této roli se naučíš balancovat mezi storytellingem a analytickým myšlením, abys zajistil(a), že každý článek, blogový příspěvek nebo video bude nejen vidět, ale především zarezonuje se zákazníky.
Kredit_ Nicola Zörkler_ foto_Aneta Martinek7 (1)

Pokud tě baví přemýšlet nad tím, jak obsah oživit a přetavit strategii do konkrétních výsledků, pak je pozice v contentu pro tebe.

Jaké názvy pozic doporučujeme my?

  • Content Marketing Specialista / Specialistka
  • Content Marketing Manager / Managerka

S jakými dalšími názvy se můžeš setkat?

  • Content Creator
  • Obsahový Specialista / Specialistka
  • Content Editor / Editorka

Hard skills

Tvrdé dovednosti, které  se dají změřit, naučit a vypíchnout v životopise. Jsou to technické schopnosti a znalosti, které potřebuješ, abys mohl(a) říct: „Tohle dělám a dělám to dobře.“ Jde o všechno, co se týká konkrétních úkolů a nástrojů, které musíš ovládat na jedničku.

Junior – Pokud na pozici začínáš:

  • Znalost principů copywritingu
  • Výborná znalost češtiny – stylistiky i pravopisu
  • Základní znalost sociálních sítí (Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube)

Medior – Pokud na pozici pracuješ 2-5 let:

  • Znalost sociálních sítí (Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube)
  • Základní znalost SEO 
  • Vymýšlení, tvorba a exekuce obsahu
  • Práce s Google Analytics a znalost metrik
  • Pokročilé grafické dovednosti, zejména v programech Canva, Photoshop nebo Figma
  • Točení a střih videí
  • Znalost WordPressu

Senior – Pokud se v pozici chceš dostat na seniorní level

  • Pokročilá zkušenosti s různými formami content marketingu (blogy, newslettery, sociální sítě, noviny nebo časopisy, podcasty…)
  • Schopnost vytvářet obsahové strategie, které podpoří dlouhodobé cíle firmy
  • Znalost mediálního prostředí

Soft Skills

Měkké dovednosti jsou důležité pro práci a komunikaci s ostatními, i když nejsou přímo hmatatelné. Jsou to ty dovednosti, co ti pomůžou vycházet s kolegy, zákazníky a vlastně s kýmkoliv, na koho narazíš.

  • Kreativita: Nejde jen o to  mít nápady. Jde o schopnost přijít s něčím novým a neotřelým, co osloví a zaujme. Kreativita je klíčová pro vytváření obsahu, který vyčnívá a zanechává dojem.
  • Strategické myšlení: Nejen z hlediska tvorby  obsahu, ale i schopnost myslet dopředu a strategicky plánovat. To znamená umět obsahové strategie sladit s obchodními cíli a zajistit jejich efektivní realizaci.
  • Organizovanost: Organizovanost pomáhá udržet přehled a zajistit, že všechny úkoly jsou dokončeny včas a na správné úrovni kvality.
  • Komunikační dovednosti: Jasná a efektivní komunikace je základem. Ať už jde o psaní obsahu nebo komunikaci s týmem, klienty či zákazníky, schopnost vyjádřit myšlenky srozumitelně a přesvědčivě je nezbytná.
  • Manažerské dovednosti: Pro ty na seniorních pozicích je důležitá schopnost vést tým, delegovat úkoly a řídit projekty. 
  • Prezentační dovednosti: Umění prezentovat nápady a výsledky práce tak, aby byly srozumitelné a nadchly kolegy v práci nebo klienty.

Co content marketér obvykle nedělá

  • PR (Public Relations): Tvorba a správa veřejných vztahů obvykle spadá mimo přímé odpovědnosti content marketing specialist(k)y.
  • Tvorba letáků a billboardů: Tradiční reklamní materiály jsou často v rukách grafických designérů nebo specializovaných reklamních agentur.
  • Správa online kampaní (PPC, Social Ads): I když je znalost sociálních sítí důležitá, správa placených online kampaní může být specifickou rolí v rámci marketingového týmu.

,,Od zkušených content manažerů se očekává zkušenost se zpracováním různých druhů obsahu – od sociálních sítí, přes blogy, noviny a časopisy až třeba po podcasty. Je nutné ovládat analytické nástroje, komunikovat s dodavateli a dobře jim zadávat práci (autoři, grafici, fotografové, zvukaři…).,,

-Šárka Hamanová, Ambiente

Otázky a odpovědi od Content Managerky Šárky Hamanové, Ambiente

Jaké jsou tvé hlavní úkoly a odpovědnosti?

V Ambiente jsem zodpovědná za komunikaci, v našem pojetí je to především obsah, PR a sociální sítě. Obsahové oddělení se stará o naše blogy, píše newslettery, noviny, vydává podcast a spravuje sociální sítě. V některých firmách je úkolem content managerů vytváření technického contentu , kde se klade velký důraz na SEO, ale v Ambiente jde spíš o brandovou aktivitu – sdílení know-how a šíření dobrého jména. 

Jaký typ projektů tě nejvíce baví a proč?

Nejvíc mě těší kreativní část práce. Nejradši mám přemýšlení nad obsahem – miluju ten pocit, kdy hodíme na stůl témata, mluvíme o nich, přemýšlíme, jak je uchopit, co napsat a vyfotit  a na konci držím v ruce časopis, hotový newsletter nebo třeba článek v médiích. 

Jak ses k práci dostala?

Vystudovala jsem žurnalistiku a marketingovou komunikaci a víc než patnáct let jsem pracovala jako novinářka – první půlku mé novinářské kariéry jsou byla zprávařka redaktorka v rádiích, druhou půlku redaktorka a editorka v časopisu Apetit. O práci  v Ambiente jsem se v roce 2013 dozvěděla náhodou – přes  novinářku Hanku Michopulu, kterou poprosil Tomáš Karpíšek  o tip na vhodného člověka na PR. Hanka mne s ním propojila a od té doby se starám nejen o vztahy s veřejností, ale také vzhledem k předchozím pracovním zkušenostem  buduju oddělení contentu. 

Hashtag round
Redakce #HzM ve spolupráci se Zuzanou Vyhnánkovou

Slovníček marketingových pozic jsme vytvořili ve spolupráci se specialistkou na kariéru v marketingu Zuzanou Vyhnánkovou, která je garantkou jeho obsahu. Slovníček má za cíl stát se spolehlivou mapou při hledání cesty k vysněnému místu. Vznikl na základě rešerše pracovních portálů a našich profesních zkušeností.