#Trendy
5 minut čtení | 27. 3. 2024 | Pavlína Louženská

#Trending: Milujeme retro a toužíme po životě v 90s

Co se ti vybaví, když se řekne Nintendo, šusťáková bunda a Nikon COOLPIX? Podle New York Times cítíme nostalgii až 4× týdně a přejeme si vrátit dobu, která už nepřijde. O tom, jak nostalgie hýbe světem, a co to znamená pro hudbu, filmy i marketing, si přečti v novém díle #Trending.
image

Jak číst trending?

V pravidelné rubrice budou Pavlína a Lada sdílet, co by marketérky/marketéry nemělo minout. Dostaneš tu tipy na trendy, co zrovna hýbou internetem, ale hlavně návod, jak je využít v praxi. Jen nezapomeň na podstatnou věc: trendy jsou jen jedna část skládačky – kdo je tvoje značka nebo zákazník, představují ty další. Tak na to mysli, než se po hlavě vrhneš do budování virtuálních influencerů nebo Clean Girl aesthetics.

O trendech píše Pavlína pravidelný newsletter. A školí je pro firmy, jako je IKEA nebo PwC. Lada je absolventkou Juniorní Akademie #HzM, která pomáhá Pavlíně v TrendBrews.

Nostalgie je všude kolem

Nostalgie a touha po minulosti je všude. V roce 2022 se díky seriálu Stranger Things dostal na vrchol britské hitparády singl Kate Bush Running Up That Hill z roku 1985 a největším kinohitem se stal Top Gun. A nejinak tomu bylo i loňský rok. Nešlo uniknout filmu Barbie, reedici Mean Girls nebo třeba první sezóně Big Brothera po pěti letech.

Ztráta kouzelného světa

Nostalgičtí jsme všichni bez rozdílu. Podle New York Times cítíme nostalgii minimálně jednou týdně, polovina respondentů se zasní až 4× týdně. Kulturní teoretička Světlana Boym popsala současnou nostalgii jako truchlení nad nemožností mýtického návratu a ztrátou kouzelného světa s jasnými hranicemi a hodnotami.” Sentimentální touha po dobrých časech idealizované minulosti není překvapivá – poslední roky otřásá naším životem polykrize. Války, klimatická krize nebo inflace znamenají vzestup touhy po době, která už nepřijde.  

chart1 1 1024x1024 1

Gen Z prahne po devadesátkách

A nemusí být tak daleko. Na 37 % dotazovaných z generace Z uvádí, že cítí nostalgii po 90. letech. Mají pocit, že tato éra představuje bezstarostnou dobu, která byla o zábavě. Jednodušší čas, kdy internet nepředstavoval nekonečný inbox, ale jen Nintendo a MySpace. I proto teď nejen mladé lidi potkáte se starými digitální fotoaparáty, drátovými sluchátky, ale i gramofonem. Nebo iPodem místo sponek

Na eBay se vyhledávání digitálního fotoaparátu Nikon COOLPIX meziročně zvýšilo o 90 %.  

Anemoia ovlivňuje to, co si kupujeme

Vidíme trend v reportech i vzestup nostalgie po době, kterou jsme zažili. Říká se tomu Anemoia. A takové vzpomínky na mládí mohou ovlivňovat spotřebitelské chování víc, než si myslíme. Výzkumná agentura Mintel ukázala, že nostalgie hraje při nákupu velkou roli. Jako příklad uvádí sladkosti, kdy 76 % britských spotřebitelů přitahuje sladké, které jim připomíná dětství. Studie v Journal of Consumer Research navíc ukázala, že za nostalgické produkty jsou zákazníci ochotni utratit více peněz. 

Kde se inspirovat? 

  • Návrat do minulostiV Česku přijde jako první na mysl Retro týden v Lidlu, kdy nadšeně kupujeme Granko nebo Kofolu s obalem z minulého století, zatímco ve Velké Británii řetězec restaurací Frankie & Benny‘uvedl v dubnu 2023 jarní menu „Bring It Back“ s jídly a cenami z roku 2003. Bulvární server Super.cz zase pravidelně ukazuje, o čem se psalo pár let zpátky. 

retro tyden lidl

Zdroj: mistoprodeje.cz

  • Reedice a rozšíření – Od filmu Mean Girls, přes Hunger Games, až po seriál One Day. Výzkumná agentura Gartner k tomu dodává, že vše ještě akcelerovala technologie: Dříve jsme mohli film přetočit, teď k tomu můžeme skoro instantně přidat ještě videohru, seriálové filtry na sítě, nebo merch. I proto teď najdeme Super Maria i ve filmu, nebo naopak tradiční videohry jako The Last of Us dostávájí seriálovou podobu.   

snimek obrazovky 2024 03 27 v150320

Zdroj: Stageberry

  • Filtry – Instagram nebo TikTok nabízí nostalgické filtry a efekty, které nás vtáhnou do minulého století. A ještě dále jdou aplikace, které využívají AI pro tvorbu alternativní reality. Pamatuješ si třeba, jak na konci loňského roku všichni zkoušeli tvořit fotografie z devadesátkové školní ročenky?

snimek obrazovky 2024 03 27 v150633

Zdroj: nypost.com

  • Kolaborace s retro značkou/osobností – Airbnb se spojilo s půjčovnou videokazet Blockbuster, která byla populární v devadesátých letech, a vznikla z toho možnost v poslední takové půjčovně i přespat. Do hry je možné vrátit i milované ikony: v Bio Oko uvádí filmy Alexander Hemala a Adobe Photoshop zase najmul v osmdesátých letech populárního malíře Boba Rosse. 

Jak pracovat s nostalgií v marketingu?

  1. 📸 Ukaž začátky firmy. Vytáhni z rodinného alba fotky a vzpomeň si na příběh, proč vaše značka vůbec začala. 
  2. 👩🏻‍💻 Dej si pravidelné okénko s pohledem do minulosti. Ukaž, co jste dělali touhle dobou před rokem nebo dekádou. Je to skvělá příležitost napsat třeba článek na Linkedin a shrnout v něm, co nového jste se od té doby naučili.
  3. 📝 Recykluj starší obsah, který dobře fungoval. Proč psát nový článek, když víš, že ten, co jsi napsal/a rok zpět byl virální? 

Throwback #HolkyzMarketingu

A pokud tě zajímá, jak vypadá nostalgické okénko v podání #HolkyzMarketingu, tak tady jsme v roce 2019 zakládaly s Lucií a Anetou první oficiální právní entitu a v té samé době vznikala první Juniorní Akademie. A tady je náš úplně první merch. 

Pavlina_Louzenska-3
Pavlína Louženská

Pavlína spoluzaložila vzdělávací platformy #HolkyzMarketingu a #HolkyzByznysu. Je mentorkou Google for Startups  pro Evropu a Afriku a v mnoha dalších akcelerátorech. Její trendforecasting agentura TrendBrews konzultuje budoucnost nejen firmám z Fortune500. Je v Advisory Boardu různých technologických firem. Její newsletter o trendech a technologiích odebírá více než 7000 lidí.

Reklama