V pravidelné rubrice budou Pavlína a Lada sdílet, co by marketérky/marketéry nemělo minout. Dostaneš tu tipy na trendy, co zrovna hýbou internetem, ale hlavně návod, jak je využít v praxi. Jen nezapomeň na podstatnou věc: trendy jsou jen jedna část skládačky – kdo je tvoje značka nebo zákazník, představují ty další. Tak na to mysli, než se po hlavě vrhneš do budování virtuálních influencerů nebo Clean Girl aesthetics.
O trendech píše Pavlína pravidelný newsletter. A školí je pro firmy, jako je IKEA nebo PwC. Lada je absolventkou Juniorní Akademie #HzM, která pomáhá Pavlíně v TrendBrews.
Nostalgie a touha po minulosti je všude. V roce 2022 se díky seriálu Stranger Things dostal na vrchol britské hitparády singl Kate Bush Running Up That Hill z roku 1985 a největším kinohitem se stal Top Gun. A nejinak tomu bylo i loňský rok. Nešlo uniknout filmu Barbie, reedici Mean Girls nebo třeba první sezóně Big Brothera po pěti letech.
Nostalgičtí jsme všichni bez rozdílu. Podle New York Times cítíme nostalgii minimálně jednou týdně, polovina respondentů se zasní až 4× týdně. Kulturní teoretička Světlana Boym popsala současnou nostalgii jako „truchlení nad nemožností mýtického návratu a ztrátou kouzelného světa s jasnými hranicemi a hodnotami.” Sentimentální touha po dobrých časech idealizované minulosti není překvapivá – poslední roky otřásá naším životem polykrize. Války, klimatická krize nebo inflace znamenají vzestup touhy po době, která už nepřijde.
A nemusí být tak daleko. Na 37 % dotazovaných z generace Z uvádí, že cítí nostalgii po 90. letech. Mají pocit, že tato éra představuje bezstarostnou dobu, která byla o zábavě. Jednodušší čas, kdy internet nepředstavoval nekonečný inbox, ale jen Nintendo a MySpace. I proto teď nejen mladé lidi potkáte se starými digitální fotoaparáty, drátovými sluchátky, ale i gramofonem. Nebo iPodem místo sponek.
Na eBay se vyhledávání digitálního fotoaparátu Nikon COOLPIX meziročně zvýšilo o 90 %.
Vidíme trend v reportech i vzestup nostalgie po době, kterou jsme zažili. Říká se tomu Anemoia. A takové vzpomínky na mládí mohou ovlivňovat spotřebitelské chování víc, než si myslíme. Výzkumná agentura Mintel ukázala, že nostalgie hraje při nákupu velkou roli. Jako příklad uvádí sladkosti, kdy 76 % britských spotřebitelů přitahuje sladké, které jim připomíná dětství. Studie v Journal of Consumer Research navíc ukázala, že za nostalgické produkty jsou zákazníci ochotni utratit více peněz.
Zdroj: mistoprodeje.cz
Zdroj: Stageberry
Zdroj: nypost.com
A pokud tě zajímá, jak vypadá nostalgické okénko v podání #HolkyzMarketingu, tak tady jsme v roce 2019 zakládaly s Lucií a Anetou první oficiální právní entitu a v té samé době vznikala první Juniorní Akademie. A tady je náš úplně první merch.