To, jaký jsi manažer/manažerka, jak se chováš nebo jak reaguješ, má přímý vliv na pohodu a výkonnost lidí ve tvém týmu. Když si uvědomíš základní principy a zásady, které se s novou funkcí pojí, dokážeš pozitivně ovlivnit život nejen sobě, ale i svému okolí.
V první řadě je klíčové zjistit, jaké máš tendence, co se uplatňování moci týče:
Dbej na to, aby měli členové týmu pocit důležitosti a vnímali se jako součást většího celku. Jejich motivaci a loajalitu posílíš i tím, že na ně budeš delegovat úkoly. Více o tématu úspěšného leadershipu se dozvíš v nové knížce Leadership: Six studies od Henryho Kissingera.
Pokud se soustředíme na to, co nám přirozeně jde, rozvíjíme náš potenciál a talent. Z hlediska efektivity práce je to mnohem lepší investice s rychlejší návratností, protože využíváme flow, které v dané činnosti díky našim dovednostem nacházíme. Co z toho vyplývá? Mnohem víc se ti vyplatí posilovat u svých lidí jejich silné stránky a pokusit se minimalizovat dopady těch slabších.
Prvním krokem je tyto přednosti i slabiny rozpoznat a začít s nimi efektivně pracovat. S tím ti může pomoct například typologie týmových rolí podle Belbina. Různorodý tým je skvělý v tom, že skrývá perfektní mix znalostí a dovedností pro úspěšné řešení různých typů úkolů i projektů.
Zapoj do procesu rozklíčování silných a slabých stránek členy svého týmu – využij k tomu test na přiřazení týmových rolí podle typologie od Bilbena nebo se podívej, jak na tohle téma nahlíží manažer a kouč Jan Mühlfeit.
Není nic horšího než nečitelný manažer, u kterého není zřejmé, co má tým čekat a musí být neustále ve střehu. To kolegům ubírá spoustu energie, kterou mohou jinak věnovat práci a plnění týmové vize. Zapomeň proto na tvoření záhadné a mystické mlhy kolem své osoby manažera/manažerky, snaž se působit lidsky a v rámci mezí otevřeně.
Nastavení správné hranice otevřenosti je stěžejní pro dlouhodobě udržitelné fungování pracovních vztahů. Příliš odměřený, ale ani příliš přátelský přístup není ideální, protože naráží na důvěru, která by měla ve vztahu panovat.
Často potřebujeme nejprve poznat sami sebe, abychom mohli pochopit druhé. Pro manažera je toto klíčová dovednost, proto si všímej vzorců ve svém chování a pracuj s nimi.
Říkej si pravidelně o zpětnou vazbu. Zeptej se lidí, co se jim na tvém stylu vedení líbí a jestli je něco, co by chtěli naopak změnit. K tomuto tématu doporučuji knížku od Dalea Carnegieho, která vyšla už v mnoha vydáních, ale její obsah je stále aktuální.
Blížíme se k závěru a nemohu vynechat tak důležité téma, jakým je komunikace. I ta mimo jiné definuje, jak moc se ti v manažerské roli a plnění stanovených cílů bude dařit.
Ať se ti v manažerské roli daří a jsi spokojená/spokojený nejen ty, ale i tvůj tým.
Hodně štěstí!
Chceš vědět, co všechno musí umět marketingová manažerka? Chceš udělat krok vpřed v kariéře, ale chybí ti strategické znalosti? Omrkni Akademii pro marketingové manažerky.