#Jak na to
5 minut čtení | 31. 1. 2024 |

5 tipů, jak vyšperkovat životopis aneb Propiš se k lepší budoucnosti

Nezáleží na tom, jestli aktuálně hledáš práci. Tvůj životopis by měl být neustále aktuální, pro případ, že na tebe vyskočí zajímavá nabídka Jak na životopis, který zaujme?
2023-12-5-Akademie-MM-27

1.  Optimalizuj svůj životopis

To, že jsi před deseti lety dělala au-pair nebo obsluhu ve Starbucks, je sice fajn, ale pravděpodobně to nezvýrazní to, proč by si tě daná firma měla vybrat pro aktuální pozici. Pakliže nevypíchneš, že tvé pracovní zkušenosti v rámci zahraničního pobytu v Anglii (například v souvislosti s prací chůvy) ti pomohly vybrousit angličtinu k dokonalosti. Jinými slovy, životopis vždy optimalizuj vzhledem k dané pozici. Hlásíš se na pozici Social Media Specialisty? Pak vytáhni ze své praxe veškeré dosavadní zkušenosti, které se týkají daného oboru, a uveď je v životopisu. Veškerou další profesní historii můžeš v rámci životopisu vypustit.

Nejtěžší to mají junioři, kteří se ucházejí o práci v marketingu. Pokud patříš do této skupiny, věř, že i ty můžeš vykouzlit úderný životopis, v němž vypíchneš podstatné informace. Studuješ marketing na vysoké škole? Šup s tím do CVčka. Máš za sebou některou z Akademií od #HolkyzMarketingu? I tohle si můžeš přidat do životopisu. Stejně tak i to, že jsi třeba absolvovala nejrůznější školení v oblasti marketingu. Možná tomu nebudeš věřit, ale mnohé firmy dnes raději přijmou motivovaného juniora s menší praxí než vyhořelého seniora. A motivaci můžeš ukázat právě na výčtu vzdělání, které máš v rámci oboru za sebou.

2.   Zakomponuj do CV stručné bio

Máš v životopisu spoustu místa a zároveň se chceš trochu odlišit od ostatních uchazečů o pozici? Pak zkus do CVčka přidat stručné bio. Co si pod tím představit? Jedná se o zkrácenou verzi motivačního dopisu. Zkus o sobě sepsat přibližně 5 vět a dostaň do nich alespoň ve stručnosti svou profesní cestu v rámci pozice, na kterou se hlásíš. Neboj se vypíchnout letitou praxi, používej letopočty, čísla, procenta, zkrátka veškeré úderné informace a především úspěchy, které máš za sebou.

 V tomto krátkém odstavci zvýrazni podstatné informace, a jestliže budeš jmenovat nějaké externí projekty, nezapomeň vložit i hypertextový odkaz. Zmínit můžeš například konkrétní instagramové účty, které jsi spravovala, newslettery, jež jsi tvořila, webové stránky, pro které jsi psala, a další práci.

3. Od must have po nice to have

V životopise skvěle fungují body. Snaž se proto výčet svých profesních zkušeností, dovedností a dalších předností vždy shrnout ve formě bodů. Ty v jednotlivých částech CV čleň od toho nejpodstatnějšího až k tomu, co umíš navíc. Personalisté mnohdy dostávají desítky životopisů denně a i oni jednotlivá lejstra často takříkajíc skenují pohledem a hledají podstatné informace. Snaž se jim proto trochu ulehčit práci a především je upozorni na to, co je skutečně podstatné. Nezapomeň také to nejdůležitější zvýraznit, ideálně protučněním.

 V praxi to bude vypadat tak, že budeš mít u profesních zkušeností například dvě (po sobě jdoucí) zaměstnání. U nich uveď přibližně 5–6 bodů tak, že budeš postupovat od nejdůležitějších zodpovědností, které podtrhují tvé schopnosti v návaznosti na pozici, o kterou se aktuálně ucházíš. První tři body by tedy měly být nejdůležitější. Ve zbylých odrážkách uveď další povinnosti, které jsi měla na starosti.

Kafe

Jsi z pohovorů nervózní, neumíš si říct o peníze nebo neustále zápasíš s prosazením vlastní hodnoty? Přihlas se na školení od Lucie Audi, které tě navždy zbaví obav, jež tě brzdí v rozletu.

4. Nezapomeň mít aktuální také LinkedIn

Tvůj profesní profil by měl být neustále aktuální. Proč, ptáš se? Prozradím ti malé tajemství personalistů. V rámci sociální sítě LinkedIn existuje nástroj jménem Recruiter. Tenhle šikovný vyhledávač pomáhá HR specialistům hledat vhodné kandidáty na různé pozice. Pokud na svém profilu nemáš uvedené veškeré aktuální informace, je možné, že se ti zajímavé pracovní nabídky vyhýbají obloukem, jelikož tě personalisté nemají jak najít. Proto ve chvíli, kdy aktualizuješ svůj životopis, nezapomeň veškeré informace také nahodit na LinkedIn. Díky tomu budeš daleko dostupnější pro personalisty a třeba ti zanedlouho přistane do schránky nabídka práce snů.

5. Zaměř se na grafickou podobu

Vizuální podoba životopisu je to první, co personalisté, potažmo vedoucí firmy vidí. Proto by sis na jeho podobě měla dát opravdu záležet. Pamatuj, CV nejsou omalovánky. Nemusíš tedy využívat přehnané množství barev, naopak se drž zásad minimalismu a věř, že méně je při dekoraci životopisu skutečně více. Pokud si s vizuální stránkou svého CV nevíš rady, mrkni do Canvy. Tahle virtuální aplikace skýtá nemalé množství šablon a určitě si mezi nimi najdeš tu, která k tobě bude pasovat nejlépe.

Pokud to alespoň trochu jde, snaž se veškeré informace o sobě udržet na jedné stránce. Se CV je to totiž podobné jako s vyhledávačem Googlem. Na další stránky se podívá jen málokdo.

Nezapomeň do CV také přidat svou aktuální fotografii. Narychlo pořízené selfíčko však není vhodnou podobiznou pro tvou profesní prezentaci. Na druhou stranu nemusíš nutně přikládat naškrobenou fotografii vyfocenou před bílou zdí a se založenými pažemi. Zkrátka a dobře vyber takovou fotku, která tě dobře vystihuje a především na které je ti vidět do tváře.

Ambasadorka slovníčku, copywriting Veronika Hochmut je copywriterkou na volné noze. Psala pro Douglas, Pura Vidu nebo třeba pro blog Dáme jídlo (dnes Foodora), za jehož vyšperkované články si spolu s dalšími členy týmu odnesla druhé místo v soutěži Zlatý středník. Napsala knihu s názvem De(bil)níček a je mentorkou copywritingu ve skupině #HolkyzMarketingu.